Politiek
8 december 2014 | door: Sara Leemans, Freelance journaliste

Dossier centrale lanen: Den Brusseleir verliest

Het stadsbestuur van Brussel laat de Brusseleirs in de steek met zijn plannen voor een mini-ring.

"Politiek laat burger links liggen in doorduwen plannen hertekening Brusselse centrum"

Op 22/09 stelde burgervader Mayeur voor het eerst in detail de plannen voor het de Brouckère- en Beursplein voor, dit deed hij in samenwerking met studiebueau SUM (welke onder andere de restauratie van de Gentse boekentoren op z’n palmares heeft). Deze eerste voorstelling bleef op de oppervlakte en toonde aan dat de klemtoon werd gelegd op cultuur, groen en ruimte, enthousiasme alom. 2016 was in september volgens Mayeur nog het jaar waarin de werken van wal zouden steken. Eind september kwam Ans Persoons (PS) ook op de proppen met een zogenaamd “participatietraject”, de Brusselse burger zou op alle aspecten van dit project z’n zegje kunnen doen en in dialoog kunnen treden met politici en andere belanghebbers. Dit participatietraject zou via ateliers georganiseerd door de stad, de burgers aan het woord laten. Het studiebureau zou met deze opmerkingen rekening houden wanneer ze aan de slag gaan in januari 2015. Klinkt op zich niet slecht.

 

De eerste vergadering in het kader van dit heuse participatieproject kwam er al op 29/09, voor 250 buurtbewoners was er plaats in het beursgebouw. Oppositiepartijen groen en ecolo merken op dat de Brusselaar echter helemaal niet gehoord werd omtrent de mini-ring die in het centrum wordt getrokken, alsook niet over de ondergrondse parkings waarvan inmiddels sprake was. De dialoog met de burger zou zich louter beperken tot “bankjes en fonteintjes”. Groen-leden Bart Dhondt, Marie Nagy en Liesbet Timmerman gebruiken de term “schijnparticipatie” wanneer ze erover bevraagd worden door Brusselnieuws. Dezelfde opositie kreeg zelf pas begin oktober een gedetailleerde versie te zien van het nieuwe circulatieplan. Buiten groen en ecolo zijn andere oppositiepartijen CDh en ook FDF bezorgd om de gevolgen voor de bewoners van het centrum.

 

In oktober kondigde Els Ampe, schepen van mobiliteit in Brussel, en tevens de grote doorduwer van het hele project aan dat er een debat zou volgen waar àlle betrokken partijen vertegenwoordigd zouden zijn. Het uitnodigen van deze betrokken parijen bleef tot de dag van vandaag echter uit. Zo volgde er vanuit politieke hoek nooit een uitnodiging voor burgerinitiatief Arau (atelier de recherche et d’actions urbaines), dat zich bezig houdt met stedelijke ontwikkeling. De directrice van deze non-profitorganisatie laat eveneens de term schijnparticipatie vallen. Daarnaast konden belangrijke stakeholders zoals Touring en bral (de Brusselse raad voor het leefmilieu) evenmin rekeken op een uitnodiging van Ampe. Bral liet in verscheidene media weten dat de dialogen omtrent dit project aantonen hoe groot het gebrek aan transparantie is vanuit het bestuur in Brussel.

Chaos

Een van de meest ingrijpende veranderingen dat dit nieuwe plan voor het centrum van Brussel met zich meebrengt is de komst van vier ondergrondse parkings. Deze parkings komen er ten laatste tegen  2018. De geplande parkings treffen het hart van de stad: het Rouppeplein, het Ijzerplein, de nieuwe Graanmarkt en het Vosseplein.  Elke parking zou vooraf gegaan worden aan 30 maanden bouwwerken. Wat betekent dat de komende drie jaren voor de centrumbewoners chaos en overlast betekenen. Daarenboven zullen de iconische pleinen ook bovengronds van uitzicht veranderen.

 

Afgelopen weken is er reeds menig letter geschreven over de heraanleg van de centrale lanen en de bijhorende veranderingen in het centrum van Brussel. De geplande ondergrondse parkings hadden initieel als doel de 600 parkeerplaatsen die verloren gaan aan het verbreden van de voetgangerszone rond de Grote Markt te compenseren. Oppositiepartijen groen en Ecolo stellen als alternatief dat de 4800 publieke parkeerplaatsen die nu in de stad voorhanden zijn maar voor  60 à 70 % worden gebruikt. Daarbuiten zijn er ook nog de Privé parkings (horende bij woningen en kantoorgebouwen) die vrij komen op bepaalde tijdstippen en goed zijn voor zo’n 56000 plaatsen. Uit ovenstaande rekensom kan worden afgeleid dat de 600 plaatsen die verloren gaan, makkelijk kunnen gecompensserd worden door reeds bestaande parkeergelegenheden.

 

Een vreemd geurtje aan de hele zaak komt eerder vanuit financiële hoek. Privé-investeerders zullen zorgen voor zowel de financiering als het uitbaten van de parkings. Om welke investeerders het gaat, laar de Oostendse Ampe niet weten, pas in de lente van 2015 worden deze bekend gemaakt. Zelf het precieze aantal parkeerplaatsen dat de ondergrondse projecten zullen tellen, is niet bekend. Ampe laat in interviews enkel weten dat het de bedoeling is dat bestuuders niet lang naar een parkeerplaats hoeven te zoeken in de hoofdstad, omdat Brussel volgens de schepen een “winkelhoofdstad” dient te worden. De gevolgen voor de bewoners legt ze steeds naast zich neer: : “Het kan niet anders, in Bordeaux is het ook zo gegaan tot grote tevredenheid van iedereen ... toen de werken achter de rug waren.” (Ampe op brusselnieuws.be), een goedkope truk overigens, dat Brussel vergelijken met andere steden.  

Voor de handelaars zal het centrum waarschijnlijk aantrekkelijker worden als gevolg van de heraanleg van de centrale lanen, maar ook de automobilisten zullen vaker de wagen mee de stad in nemen, met een grote verkeersdruk op de nieuwe mini-ring pal in het (woon)centrum tot gevolg en een grote overlast voor de Brusseleir.

 

Trefwoorden:
Politiek

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Sara Leemans, Freelance journaliste
Meer subsidies naar de kunst- en cultuursector graag - 20 januari 2015
Dossier centrale lanen: Den Brusseleir verliest - 8 december 2014



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer