Sport
13 januari 2015 | door: Jacqueline Kronenburg en Dirk Schaars, adviseurs Nederlands Instituut v. Sport en Bewegen

Beweging moet zwaarder wegen in ons dagelijks leven

Meer bewegen, dan meer wegen? Waarom zou je dan sporten? Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen ziet onbalans in berichtgeving over sport & bewegen en geeft hier inzicht in 'gewichtige' zaken.

"We leven in een wereld waar de zoete hap op ooghoogte wordt gepresenteerd en zitten de norm is"

Meer bewegen en toch meer wegen. Het was de kop boven een op social media veel besproken Volkskrant-artikel van Ronald Veldhuizen (3-1-2015). Veel mensen die in het nieuwe jaar beginnen met sporten, zullen het ontdekken: alle extra activiteit ten spijt, de kilo’s raak je niet zomaar kwijt. Hopelijk gelooft niemand in het tegendeel: stop maar met bewegen en het komt vanzelf wel goed met je gewicht… Maar hoe zit het dan wel?

 

Bij het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen weten we hoe complex het samenspel is tussen energie-inname (eten) en energieverbruik (sport en bewegen). Het onderzoek naar de invloed van sport en bewegen en voeding op de gezondheid is een 'perpetuum mobile': het blijft altijd in beweging en ook hier slaat de balans soms naar de ene en soms naar de andere kant door. We willen hier graag vier belangrijke inzichten benoemen die gewicht in de schaal leggen bij een onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft.

 

Ten eerste:

De balans tussen bewegen en eten is de grootste uitdaging voor iedereen die gezond wil zijn.

 
Mensen die meer gaan sporten, gaan van de weeromstuit vaak meer eten. De oplossing is dan niet om maar te stoppen met sporten. Het onder controle krijgen van je eetgedrag én het blijven bewegen heeft meer effect op de energiebalans. De kunst is hoe je een balans vindt tussen beide elementen. Het combineren van beide elementen is ook onverminderd het advies van de wereldgezondheidsorganisatie WHO en medische gezaghebbende instanties als ACSM en NICE. Het is dus niet óf sporten óf op je voeding letten, maar én én. En zelfs als je ondanks de extra sportieve activiteit niet afvalt, is dat altijd nog beter dan helemaal niet bewegen. Beter iets te dik en fit, dan dun en inactief, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het misverstand is vaak dat je per se moet sporten. Overgewicht is vaak ontstaan door jarenlang een beetje 'uit balans' te zijn. Dat is een behoorlijk vastgeroest patroon dat je niet zo maar even doorbreekt. Sporten helpt daarbij, maar nog veel meer gaat het om een actieve leefstijl. Wie iets aan de kilo’s wil doen, kan dus beter elke dag wandelen met de hond en fietsen dan twee keer per week fitnessen en de rest van de week stilzitten. En elke dag de tussendoortjes beperken werkt veel beter dan een crashdieet.

 

Ten tweede:

De crux zit hem in het volhouden van het gezonde gedrag.

 

Het artikel in de Volkskrant geeft al goede tips, zoals het hebben van bescheiden verwachtingen, het nemen van (figuurlijk) kleine stappen en het beïnvloeden van onbewust gedrag op het gebied van voeding. Gedragsverandering is een complex en individueel proces. We leven in een wereld waarin de vette en zoete hap op ooghoogte wordt gepresenteerd en zitten de norm is.

 

Wat nu als je omgeving je onbewust verleidt tot het gezonde gedrag? Inderdaad: van een klein bordje eet je zonder na te denken minder. Dat werkt ook bij beweging. Stel dat je op kantoor staan met zitten kunt afwisselen met handig zit-stameubilair? Als voetstap-stickers je als vanzelf naar een vrolijk gekleurd trappenhuis leiden? Als fietsen naar het werk aantrekkelijk wordt gemaakt met goede fietsroutes, stallingen en kleedruimtes? Dan is de kans groot dat je ‘automatisch’ een gezonde routine ontwikkelt, zonder dat je echt bewust kiest.

 

Ten derde:

De beweegnorm is het minimum om je gezondheid te behouden.

 

Om misverstanden te voorkomen, nog een punt over de bekende Nederlandse norm voor gezond bewegen. De beweegnorm van 30 minuten bewegen zou - ook volgens de Volkskrant - een plezierige manier zijn om af te vallen. Dit is echter niet wat de beweegnorm beoogt. (Overigens: voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is de huidige beweegnorm 60 minuten per dag). Voldoen aan de norm draagt bij aan het behouden van gezondheid. Gezondheid is een veel breder begrip dan alleen afvallen. Denk bijvoorbeeld ook aan het verminderen van de kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten, osteoporose en depressie.  Onderzoek naar de kosteneffectiviteit van beweeg- en dieetadvisering van mensen met een hoog risico op diabetes type 2 in Nederland bewees bijvoorbeeld dat de gezondheidswinst aanzienlijk is als die groep intensief wordt begeleid naar een gezondere leefstijl.

 

Ten vierde:

Meer bewegen heeft echt niet alleen effect op je gezondheid.

 

Zo kan bewegen het risico op vallen bij ouderen verkleinen en draagt het bij aan verbetering van concentratievermogen bij kinderen. Ook brengt het mensen in contact met elkaar en kan het depressie en angstgevoelens verminderen. En niet onbelangrijk, door te sporten of te bewegen kun je - samen of alleen - plezier beleven. En ook dat is de kracht van sport: een bron van positiviteit in een tijd dat het wereldnieuws ons massaal in een negatieve gedachtenstroom stort.

 

Tot slot:

Het plaatje bij het praatje: het jaloersmakende torso van Kay Nambiar op de cover van de bijlage van de Volkskrant. En daarbij dan de kop ‘Het grote geheim van bewegen om een platte buik te krijgen, is dat het nauwelijks effect heeft’. Dus Kay heeft zijn wasbordje te danken aan enkel een goed voedingspatroon en amper wat beweging? Even googelen leert ons wat anders: deze ambassadeur van de website Urban Runners heeft in één week drie keer intervaltraining en drie keer krachttraining in de sportschool. Zo te zien, heeft hij inmiddels een heel goede balans gevonden tussen eten en bewegen!

 
Voor iedereen die het nieuwe jaar is begonnen met goede voornemens: het beste dieet bevat dus een flinke portie beweging. Het wordt de hoogste tijd dat onze omgeving ons daartoe uitnodigt. Dan komt het met die balans ‘vanzelf’ wel goed.

Trefwoorden:
SportGezondheid

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Jacqueline Kronenburg en Dirk Schaars, adviseurs Nederlands Instituut v. Sport en Bewegen
Beweging moet zwaarder wegen in ons dagelijks leven - 13 januari 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 51
Maak een interview van uw opiniestuk
> Meer