Onderwijs
26 januari 2015 | door: Noah D Glimmerveen, Scholier

Zwicht niet voor islamitisch antisemitisme in het geschiedenisonderwijs

De Holocaust wordt door moslimleerlingen goedgekeurd of gebagatelliseerd. Het is onwenselijk dat geschiedenisles aan dit islamitisch antisemitisme ten onder gaat of wordt aangepast, en zelfs gevaarlijk.

""Maar meester, Hitler was een goede man! Wat hij gedaan heeft was goed voor die Joden, leren ze van""

Ja, er zijn vreedzame moslims, kijk naar de Soefis. Of er een vreedzame islam is weet ik niet zeker, daar laat ik me ook niet over uit. Wel is er antisemitisme onder jonge moslims, het onderwijs heeft hier onder te lijden. 

 

Om wat voor reden dan ook zit het antisemitisme en pure haat voor het Joodse volk diep ingeworteld in de moslimgemeenschap en in de islam (Koran, Sura 2:83, 88, 5:51). Dit antisemitisme is in meer of mindere mate merkbaar. Joden worden bespuugd, mishandeld en gepest door (veelal) moslimjongeren. 

 

Ikzelf heb dit jammer genoeg ook gemerkt. In mijn middelbare schoolperiode zat ik op "zwarte" scholen, waar moslimleerlingen sterk vertegenwoordigd waren. Deze jongetjes, vrome moslims, spraken vaak over Allah en Mohammed. Ze waren klein, rond de 12, en ik begrijp dat je als Marrokaan of moslim in Nederland in een lastig parket zit. Ze zijn opzoek naar een identiteit. 

 

Les over de Holocaust door moslimjongens bespot 

Geschiedenis is het belangrijkste vak op school. Een goed historisch besef draagt bij aan begrip over de wereld hoe ze was, is en mogelijk in de toekomst zal zijn. Iemand die de Tweede Wereldoorlog, Jodenvervolging door de nazi's en de Shoa onderwijst heeft als zware taak om de meest gruwelijke gebeurtenissen uit de moderne geschiedenis, die een diepe wond hebben geslagen bij hen die het hebben meegemaakt en de generaties daarna, over te brengen. 

 

Tijdens lessen over de Holocaust heb ik meerdere malen de uitspraken: "Maar meester, Hitler was een goede man", "Wat hij gedaan heeft was goed voor die Joden, leren ze van", "Kankerjoden", "Lekker voor ze" of "Ik zou ze allemaal opblazen in die Ghetto" gehoord. Volgens meerde was Adolf Hitler "een goeie man, inshala (ik zweer het)" en "Allah haat Joden". Als ik dit bij de leerkracht ter sprake bracht schoof deze het af op "ze weten niet wat ze zeggen". 

 

Historisch besef 

Deze jochies tonen geen enkel respect voor het Joodse en de Nederlandse geschiedenis. Kon je twintig jaar geleden nog probleemloos de Jolocaust onderwijzen, nu voelen veel geschiedenisdocenten zich onder druk gezet de lessen aan te passen om de moslims niet tegen de borst te stuiten. De omgekeerde wereld pur sang. 

 

Ook heb ik meegemaakt dat een jongen de swastika en "Heil Hitler" op zijn hand schreef om zijn Jodenhaat kenbaar te maken. Dit gaat lijnrecht in tegen de westerse normen en waarden en het bagitaliseren, ontkennen of goedkeuren van de Holocaust en alles daarontrent moet gezien worden als een grove onfatsoenlijkheid en zwaar worden bestraft. 

 

Zwicht niet 

De oorlog is een open wond. Niemand heeft het recht zich zo te uiten. Recenter heb ik jongens meegemaakt die symphatie uitten voor de aanslag op Charlie Hebdo. Ook zetten ze het weg als een "zionistisch complot". Weten ze niet dat bagitelliseren en ontkennen van de Holocaust strafbaar is in deze samenleving?  

 

Wat is de oplossing? Zwicht niet voor deze uitingen. Breng de jochies historisch beself bij op een harde, ongesuikerde wijze. Dat zij de islam aanhangen is geen exuus om de geschiedenis van europa aan te passen of er voorzichtig in te zijn. De Holocaust is de belangrijkste les die men kan leren. 

 

Door te zwijgen voor een geloof neemt islamitisch antisemtisme het over van waarheid en fatsoen. Geschiedenis en wat men er van leert is belangrijker dan welke profeet of godheid dan ook. Dit probleem is groter dan gedacht. 

 

Respectloosheid 

De respectloosheid die de jonge moslims voor onze geschiedenis tonen is op zijn zachtst gezegd erg zorgwekkend. Dit en meer heeft mij aan het twijfelen gebracht of de islam en westerse normen en waarden daadwerkelijk samengaan.

 

We moeten maar afwachten. 

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer