Economie
13 april 2015 | door: Ineke Jansen, Eigenaar Governess

Reclame banken zou verboden moeten worden

Een verbod op reclame door banken door de Reclame Code Commissie levert miljoenen op die voor klantenleed gebruikt kunnen worden.

"Banken verkopen onduidelijke en ondeugdelijke producten. Reclame maken mag dan niet."

Geachte Reclame Code Commissie,

 

Ik vind het raar dat banken nog steeds reclame mogen maken. We hebben met elkaar vastgesteld dat banken onduidelijke en ondeugdelijke producten verkopen. We weten dat de werkwijze van Bijzonder Beheer mensen veel leed berokkent en de zorgplicht door banken met voeten wordt getreden. Zolang dat nog steeds het geval, is elke vorm van reclame door banken op z’n minst misleidend. Het zou verboden moeten worden.

 

Volgens artikel 2 van uw code moet reclame in overeenstemming zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. Waar we voortdurend worden geconfronteerd met het autisme van bankiers en hun arrogantie ten opzichte van hun klanten, voelt elke reclame-uiting van een bank als gebrek aan goede smaak en fatsoen. De ABNAMRO presenteren als ‘een betere bank voor een betere wereld’ staat in schril contrast met de uitlatingen van de topbestuurders in de bonusdiscussie. De Rabobank claimt een belangrijke rol in de participatiemaatschappij met haar slogan ‘een aandeel in elkaar’, terwijl het aandeel van de bank in de rentederivaten-ellende van MKB-ers op z’n zachtst gezegd crimineel te noemen is. Nu we weten dat bankiers in een ander universum leven, krijgt de slogan van SNS ‘heel normaal’ toch een heel andere dimensie. En ING maakt het helemaal bont door het oranjegevoel te claimen en in spotjes in het buitenland succesvolle Nederlanders te gebruiken voor eigen gewin. Om met de bankiers te spreken: het zal allemaal wel binnen de wet vallen. Maar de waarheid en de goede smaak is ver te zoeken.

 

Reclame mag niet onnodig kwetsend zijn. Het feit dat de banken reclame maken is op zichzelf al kwetsend genoeg. In een markt met slechts 4 grote spelers en waar overstappen naar een andere bank nauwelijks mogelijk is, is klantenwerving niet nodig. Banken doen aan klantenbinding via de door hen gecreëerde houtgrepen, dus ook daar is geen reclame voor nodig. Het doet pijn te weten dat er miljoenen omgaan in de reclamebudgetten van banken. Miljoenen waar we met elkaar betere bestedingen voor weten. Nu de politieke, maatschappelijke en individuele frustratie over banken zo groot is, willen we tijdens een kopje koffie voor de TV niet geconfronteerd te worden met welke bank dan ook. Daar worden we chagrijnig van, dat doet pijn. Het past banken om zich eventjes niet in de reclameblokken te vertonen. Nu we weten dat een appèl op moreel besef bij bankiers niet werkt, moeten we het maar zoeken in een verbod op bankenreclame door de Reclame Code Commissie. Want banken werken nou eenmaal graag volgens de regeltjes. Het zou helemaal mooi zijn als we dan ook nog konden afdwingen dat de vrijgekomen reclamebudgetten ten goede komen aan die duizenden mensen die door de banken in de problemen zijn gekomen. Maar dat is wel wat veel gevraagd denk ik.

Trefwoorden:
Economie

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer