Verkeer
15 juni 2015 | door: Dominic Zehnder

Brief van een nachtbusgebruiker

Vanaf 1 juli 2015 wordt het nachtnet Antwerpen stopgezet. Dominic (23) is daar niet over te spreken en richt onderstaand schrijven aan de directie van De Lijn.

"Wie zorgt er straks voor dat alle nachtraven en feestvierders veilig en wel thuisraken?"

“De 9 Antwerpse nachtbussen brengen u tijdens de weekends zonder problemen ’s avonds laat autovrij en zonder zorgen naar de film, het toneel, een concert of een dancing. U geraakt op elk moment weer veilig thuis.” Het staat nog altijd op de site van De Lijn. Maar vanaf 1 juli 2015 wordt het nachtnet Antwerpen stopgezet. Ik ben daar niet over te spreken.

 

Beste De Lijn,

Al jaren ben ik een trouwe gebruiker van jullie diensten. Maar de laatste tijd moet ik met lede ogen toezien hoe jullie service in Antwerpen steeds harder achteruit gaat. Dienstregelingen die sneller afslanken dan Kate Moss tijdens een crashdieet, bussen die tientallen minuten vertraging oplopen of er gewoon tussenuit vallen etcetera: het is eerder de regel dan de uitzondering.

 

Maar te midden van al die miserie was er een baken van hoop: de nachtbus. Voor mij en veel andere jongeren was de nachtdienst de enige manier om na een avondje stappen nog thuis te geraken. Als rijbewijsloze twintiger was die dienst een zegen. Je hoefde immers geen Bob te zoeken die speciaal voor jou een gigantische omweg wilde maken.

 

Goed gevulde bussen

Dat de nachtdienst nu onder het mom van besparingen afgeschaft wordt, is een slag in het gezicht van alle trouwe nachtbusgebruikers. Alhoewel jullie beweren dat er niet genoeg biljetten verkocht werden om de dienst rendabel te beschouwen, heb ik toch regelmatig op een goed gevulde bus mogen plaatsnemen. Misschien reed iedereen op dat moment zwart, of jullie zijn vergeten een aanzienlijk deel van de reizigers een abonnement op zak heeft.

 

De afschaffing van de nachtbussen treft niet enkel de reizigers, ook de betrokken gemeenten zitten met de handen in het haar. Zonder overleg of enige mogelijkheid tot inspraak lieten jullie hen weten dat het vanaf het einde van de maand gedaan is met het nachtvervoer. Vinden jullie het normaal om de partij, die het nachtvervoer subsidieert, niet op zijn minst de kans te geven om een leefbare oplossing voor dit probleem te laten zoeken?

 

Gedwongen achter het stuur

Ik begrijp dat het makkelijker is om de hete aardappel door te schuiven naar anderen. Maar jullie hebben al stilgestaan bij de impact die jullie beslissing heeft? Wie zorgt er straks, nota bene bij het begin van de vakantie, voor dat alle nachtraven en feestvierders veilig en wel thuisraken? Niet iedereen kan zich immers een taxi permitteren. En wat met bestuurders die een glaasje teveel op hebben? Nu kunnen zij hun wagen nog laten staan, maar vanaf juli worden wij bijna gedwongen om achter het stuur te kruipen.

 

Misschien ligt de fout ook niet helemaal bij jullie. Jullie willen immers niet besparen, het wordt van bovenaf opgelegd. Terwijl bedrijfswagens steeds meer subsidies ontvangen, moeten jullie het met alsmaar minder middelen stellen.

 

Dagelijks wordt wel ergens geklaagd over het toenemende aantal files, maar het enige wat ook echt soelaas zou kunnen brengen, het openbaar vervoer, wordt steeds verder kaalgeplukt. De enigen die niet meer kaalgeplukt zullen worden, is iedereen zoals ik, die in de toekomst op vrijdag- en zaterdagavond thuis moeten blijven in plaats van een stapje in de wereld te zetten.

Hoogachtend,

Een (voormalig) nachtbusgebruiker,

Dominic Zehnder

Trefwoorden:
Verkeer

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Dominic Zehnder
Brief van een nachtbusgebruiker - 15 juni 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer