Zoek op thema
Laat u inspireren in ons archief

Onze opiniemakers

Tussen 2011 en 2017 was deze site een opstap en platform voor opiniemakers.

> Bekijk alle opiniemakers (A-Z)

Gerelateerde artikelen: Onderwijs

8 mei 2017 | Niels Lievens, Leerkracht

We moeten jongeren op een rationele manier de maatschappij leren kennen

Het verzamelen van ‘onjuiste informatie’ en ‘kort-door-de-bocht denken’ vormt terug de nieuwe rage. Laten we dus die ‘wil tot kennis’ proberen te activeren bij jongeren. Laten we wat licht binnenvallen in de vaak …
> Meer
3 februari 2017 | Lisa Dol, Student Communicatie

Geschiedenislessen moeten we afstoffen

Geschiedenis is belangrijker dan we denken. Sinds kort besef ik dat zelf pas. Alles wat ik in de lessen heb geleerd kan ik nu altijd wel ergens gebruiken. Het is belangrijk voor mijn studie.
> Meer
4 november 2016 | Sebastian Wijnands

Het absurdistische taalvoorstel van Maurice de Hond

Wat voor een samenleving zullen wij worden wanneer we iedere uitdaging uit ons leven verbannen? Het voorstel van Maurice de Hond voor simpelere taalregels is hier een schrikbarend voorbeeld van.
> Meer
4 november 2016 | Kim Jap Tjoen San, Psycholoog en Growth Hacker bij KnappeKoppen

Dag ontwikkeling, hallo studiedruk, bedankt overheid en universiteit!

Lachen die studieschuld en langstudeerboetes. Zo snel mogelijk afstuderen is het gevolg. Straks heb je opeens je diploma: en dan? Weet je wel wat je wilt gaan worden, zonder ervaring?
> Meer
6 oktober 2016 | Arno Schepers en Leonoor Brok, Vennoten van Volutie

De docent moet een procesbegeleider zijn

Het onderwijs democratiseert. Studenten consumeren niet langer powerpointsheetkennis. Hoorcolleges moeten worden omgevormd tot actieve vakbijeenkomsten. Wat wordt de rol van de docent?
> Meer
4 oktober 2016 | Jasper Smit, Student Sociale Geografie, Universiteit Utrecht

Niet het Engels, maar de didactiek is het probleem op universiteiten

Op Nederlandse universiteiten is er bij een grote groep docenten een gebrek aan didactisch vermogen, dit moet worden opgelost.
> Meer
18 september 2016 | Paul Delfgaauw, Redacteur weblog VanGodenEnMensen

Hoe breder de school, des te meer diversiteit op levensbeschouwelijk gebied

Kinderen die naar bepaalde vormen van confessioneel onderwijs gaan, zijn (eenzijdig) gevormd in een traditie: in die van hun ouders. Het gevaar bestaat dat ze anderen niet leren begrijpen.
> Meer
25 augustus 2016 | Bart van der Wal, n.v.t.

Het Nederlandse onderwijs is incompleet

Ons onderwijs houdt zich vooral bezig met het uitbreiden van kennis en kunde. Een maatschappelijke positie als volwassene is de focus. Er is te weinig aandacht voor de ontwikkeling tot sociale wezens.
> Meer
13 juli 2016 | Maya Witters

Studenten werken niet voor de luxe

Studenten moeten studeren, niet werken, schrijft Yves Stevens (KU Leuven) in een opiniestuk in de Standaard. Die opinie is niet alleen onrealistisch, maar ook onrespectvol tegenover studenten.
> Meer
10 juni 2016 | Marianne Thyssen Europees Commissaris voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit

Betere match nodig tussen vaardigheden en arbeidsmarkt

Vele werkgevers in Europa kunnen geen mensen met de juiste vaardigheden vinden voor hun vacatures. Dat terwijl 1 op 3 universitair afgestudeerden een baan heeft onder zijn of haar opleidingsniveau.
> Meer
26 mei 2016 | Nina De Schepper, Student

Meer aandacht voor onderwijs aan vluchtelingen

We moeten nu voldoende aandacht bieden aan het onderwijs van de vluchtelingen, want later het probleem oplossen is geen optie, dan is het te laat
> Meer
26 mei 2016 | Julie Biesmans, Student aan de KU Leuven

Leven in tijden van levenslang leren… als je ongeletterd bent

Als er verwacht wordt dat ieder levenslang leert, moet de ongeletterdheid aangepakt worden.
> Meer
18 mei 2016 | Jana Glas, Studente Pedagogische Wetenschappen

Nood aan waardering en ondersteuning van leerkrachten voor de kinderen

De aandacht moet gevestigd worden op het belang van het beroep van de leerkracht voor de ontwikkeling van kinderen. Het onderwijs is voor kinderen immers de toegangspoort tot de samenleving.
> Meer
17 mei 2016 | Loulou Detienne

Een discriminerende attitude ten aanzien van andere talen

Meertalig onderwijs werd mogelijk gemaakt in Vlaanderen sinds 1 september 2014. Dit betekent dat lessen zoals wiskunde en geschiedenis in een andere taal dan het Nederlands kunnen gegeven worden.
> Meer
17 maart 2016 | David Cohen, Student Klassieke Talen

'Ontvreemd' de vreemde talen

Vreemde talen worden in Nederland steeds onbekender: we lijken alleen nog Engels te beheersen. Is dat erg? Ja.
> Meer
7 december 2015 | Maria-Anna Wirix

De winterslaap van het geweten

Wanneer we het zand uit onze ogen durven spoelen, dan pas zullen we ons kunnen losmaken van de voorgekauwde waarheden welke onze maatschappij de wereld in sturen.
> Meer
6 december 2015 | Aart G. Broek, sociaalwetenschapper / adviseur

Respect afdwingen: met kalasjnikov of prestaties?

Dé brandstof voor buitensporige agressie is schaamte, d.w.z. geweld is een gevolg van een reeks indringende vernederingen en de angst voor nieuwe vernedering.
> Meer
18 november 2015 | Tom Van Acker, Projectleider onderwijs slim organiseren

Leerkracht, voel je niet schuldig - niet jij, maar het systeem faalt

Een leerkracht uit Molenbeek getuigt tijdens het journaal over één van de daders uit Parijs. Ze heeft hem gekend. Ze stelde radicalisering bij hem vast. Ze voelt zich schuldig. Heeft ze genoeg gedaan?
> Meer
4 oktober 2015 | Janiek Plaggenmars, Pedagoog in opleiding

Corrigerende tik is getikt

Al jaren lang leeft de discussie over het wel of niet toepassen van de pedagogische tik binnen de opvoeding. Graag laat ik u zien waarom de pedagogische tik daarin niet thuishoort.
> Meer
11 mei 2015 | Jarno de Snoo, Student Toegepaste Psychologie Hogeschool Leiden

Religie is terrorisme

Religie is terrorisme. Mijn verblijf en ervaringen als marinier in Irak en meer nog in Afghanistan heeft me aan het denken gezet over de gevolgen van het geloof. De conclusie is dat geloof en terrorisme onlosmakelijk verbonden zijn.
> Meer
6 mei 2015 | Bram Lambrechts

Heb meer oog voor de gevolgen van ons gedrag op kinderen

Omdat we kinderen wereldwijd blijven (mis-) behandelen, kunnen, of mogen, wij niet meer met z'n allen roepen: 'never again!'. Want kinderen leren vandaag hoe ze zich morgen moeten gedragen.
> Meer
9 april 2015 | Annemiek Heutink, Student pedagogiek

Het verwende kind: een gif of een gift?

Kinderen worden anno 2015 steeds meer verwend. Hoe komt dit?
> Meer
12 maart 2015 | Andrea Walraven-Thissen, Psychotraumatoloog, Crisis Interventionist

Verdriet kun je niet afschaffen...

Laatst treurden we allemaal mee met een rouwende zwaan. Oplossingen werden aangedragen. Dat zie ik ook toenemend in de mensenwereld. Mogen we nog wel rouwen? Kunnen wij de ander nog wel laten rouwen?
> Meer
4 maart 2015 | Fleur de Jong, Student Pedagogiek

Omgaan met radicalisering? PRAAT.

Om meer te weten te komen over radicalisering moet er samengewerkt en gepraat worden. Dan pas kunnen we verder.
> Meer
5 februari 2015 | Rosalinde Tippe, Studente pedagogiek

De digitalisering in het onderwijs moet geminderd worden

Onze samenleving is helemaal in de ban van digitalisering. En daarmee staan we in het onderwijs zeker niet achteraan in de rij. Echter, we kunnen ook te veel doordraven met digitaliseren.
> Meer
26 januari 2015 | Noah D Glimmerveen, Scholier

Zwicht niet voor islamitisch antisemitisme in het geschiedenisonderwijs

De Holocaust wordt door moslimleerlingen goedgekeurd of gebagatelliseerd. Het is onwenselijk dat geschiedenisles aan dit islamitisch antisemitisme ten onder gaat of wordt aangepast, en zelfs gevaarlijk.
> Meer
2 december 2014 | Maya Witters, reporter

Niet enkel onderwijs maakt student volwassen

Op knack.be maakte Ann Peuteman zich sterk dat het normaal is dat studenten in hun eerste jaar zo slecht scoren. Maya Witters (22) is het daar niet mee eens.
> Meer
28 oktober 2014 | Sien Meeus, Student Sociaal Werk

Jongeren houden bij studiekeuze te weinig rekening met werkzekerheid

Europa kent een hoge jeugdwerkloosheid. In België lag deze de voorbije 10 jaar gemiddeld op 19,8%. Veel jongeren komen niet terecht bij de job waarvoor ze gestudeerd hebben.
> Meer
13 oktober 2014 | Charles van den Broek, schrijver en historicus

Nobelprijs Malala is een grove schande

Door de prijs aan 'n hindoe en 'n moslim toe te kennen, lijkt het Nobel-comité vooral zichzelf te prijzen; kijk ons eens politiek-correct zijn! Verdienen WIJ niet eigenlijk de Nobelprijs voor de vrede?
> Meer
30 september 2014 | Kwinten Rummens

Leerkrediet: hervorm de essentie

Minister Hilde Crevits moet de zaken verbeteren die nu al goed zijn in het onderwijs.
> Meer
19 augustus 2014 | Gunther Malin

Huygens helpt noch de holebi’s, noch de moslim- en andere jongeren

De directeur-generaal van de Brusselse onderwijskoepel raadt homoseksuele leraren aan voorzichtig te zijn met uitspraken over het privéleven. Een verkeerd signaal én gemiste kans, stelt Gunther Malin.
> Meer
27 juli 2014 | Charlotte Goeyers

Vaarwel aan het recht op onderwijs voor iedereen?

De beslissing van de Vlaamse regering om de overheidsdotatie voor hogescholen en universiteiten af te zwakken met 5 procent, kan niet op begrip rekenen van Charlotte (20).
> Meer
9 mei 2014 | Rudi Dierick, Ingenieur, adviseur, hoofdredacteur De Bron

Politici stoefen graag over investeringen

Struikelt u ook al eens over partijen die te pas en te onpas meer 'investeringen' vragen? Blijkt dat veel van die voorstellen geen investeringen zijn, maar zuivere consumptie.
> Meer
4 mei 2014 | Kristof Boghe, Opiniemaker bij C.H.I.P.S. StampMedia

We zijn verslaafd geraakt aan cijfers in het onderwijs

Onze grootste collectieve verslaving is één waar getallen, procenten en rangordes de hoogste autoriteit genieten. Een cijferfetisj, beargumenteert Kristof Boghe (23).
> Meer
24 januari 2014 | Willem Melching, Historicus

Onder de 18? Niet roken, niet drinken, en niet bidden

Ik zou graag zien dat de overheid eindelijk eens ouders op hun verantwoordelijkheid wijst voor de geestelijke volksgezondheid van hun kind.
> Meer
22 november 2013 | Yamila Idrissi, Vlaams parlementslid voor sp.a in Brussel

Weg met de Google-imam

Pleidooi voor een Europese islam
> Meer
6 november 2013 | Dirk Verbist, directeur FOV - federatie sociaal-cultureel werk

Leren na de schoolbanken: Vlaanderens blinde vlek

Leren zit in de lift, maar Vlaanderen scoort ondermaats op het vlak van vorming voor volwassenen. De kloof tussen leerders en niet-leerders groeit. De overheid moet actie ondernemen.
> Meer
30 augustus 2013 | Kathleen Dupont, General Manager USG Engineering

Latijn hoort thuis in de domeinrichting wetenschap en techniek

De Ingenieursbarometer staat in het rood. Die schaarste ontstaat bij de 18-jarigen die een studiekeuze moeten maken. Te veel van hen komen tijdens hun schoolloopbaan niet in contact met techniek.
> Meer
17 augustus 2013 | Kamerlid Willem-Frederik Schiltz en Senator Nele Lijnen, Open Vld.

Een liberale kijk op de Dag van de Jeugd

Afgelopen week vond voor de 14e keer de Internationale Dag van de Jeugd plaats. Anno 2013 worden onze jongeren al te veel betutteld door de maatschappij. 
> Meer
2 juli 2013 | Ingrid Verbanck, Verantwoordelijke marketing.

De juf heeft het gedaan

Eén op tien jongens zit in het speciaal onderwijs berichtte De Morgen afgelopen vrijdag. Ligt dat aan teveel vrouwelijke leerkrachten?
> Meer
22 mei 2013 | Thomas Vanhoutte, Student

Het Amerikaans onderwijssysteem: inferieur of superieur?

In België betaal je als student aan een hoger onderwijsinstelling jaarlijks iets meer dan 600 euro collegegeld om aan het academisch jaar in België te beginnen als voltijds student. Een peulenschil.
> Meer
6 mei 2013 | Jo Libeer, Gedelegeerd bestuurder Voka-VEV

Ondernemers en onderwijs, laat het talent niet liggen!

Het onderwijs moet niet in functie staan van de economie maar wel degelijk de samenwerking zoeken met de ondernemerswereld. Samen kunnen zij het talent kanaliseren richting de juiste sectoren.  
> Meer
9 april 2013 | Steven Piessens, Freelance expert voor nieuwe opinieleiders

Blote borsten helpen debat niet vooruit

Alsmaar meer opiniemakers zoeken nieuwe, soms drastische manieren om de aandacht te trekken, zoals de feministische actiegroepen Femen en Pussy Riot. Dat is een gevaarlijke evolutie.
> Meer
2 april 2013 | Seppe Segers, kernlid Liberales, student wijsbegeerte

Kwaliteitsvol hoger onderwijs: tegen welke prijs?

Afgelopen donderdag kwamen studenten op straat om betere toegankelijkheid en kwaliteit te eisen voor het hoger onderwijs. Een nobel streven, maar dat engagement is meer nodig op andere fronten.
> Meer
26 maart 2013 | Wout Schafraet, Voorzitter Comac Antwerpen

CEO’s en bankiers achter de schermen bij Universiteit Antwerpen

Wie dacht dat de Universiteit Antwerpen (UA) zich ver hield van inmenging door privébedrijven om onafhankelijk onderwijs en onderzoek te kunnen verzekeren, zit er jammer genoeg ver naast.
> Meer
31 oktober 2012 | Hanne Paulussen, Studente Sociaal Werk

Houd leerlingen tot zes uur 's avonds op school

“Naar school tot zes uur ’s avonds.” Dit is een uitspraak van Walter Buijs, voorzitter van vijftig katholieke scholen. Hij pleit terecht voor een revolutionaire hervorming in het onderwijs.
> Meer
5 oktober 2012 | Michelle Van Sprengel, Studente Sociaal Werk

Duurder onderwijs wordt onze ondergang

Onderwijseconoom Ides Nicaise pleit voor een hoger inschrijvingsgeld in het hoger onderwijs. Maar wanneer men dat doet, houden we de armoede in stand.
> Meer
30 augustus 2012 | Seppe Segers, Student filosofie en kandidaat Open Vld Evergem

Onderwijs verdient een totaalvisie, Pascal Smet

Pascal Smet noemt het aantal zittenblijvers “verontrustend” en een “fundamenteel probleem”. Terecht, vindt Seppe Segers, maar hoe kadert dat in zijn totaalbeleid? Sterker, is dat totaalbeleid er wel?
> Meer
21 mei 2012 | Christian Laes, professor Christian Laes (Latijnse Taal-en Letterkunde, VUB; Geschiedenis UA) en ondervoorzitter van de vereniging Classica Vlaanderen

Onderwijshervorming en klassieke talen: tussen bezorgdheid en argwaan

Wat voorligt betekent niet meer of minder dan een revolutie voor het Vlaamse onderwijs, dat zich internationaal onderscheidt als hoogstaand en kwaliteitsvol. Bezorgdheid is op zijn plaats.
> Meer
30 januari 2012 | Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor Onderwijs, Cultuur, Meertaligheid en Jeugdzaken

Stel het Erasmusprogramma open voor iedereen

Het is niet meer van deze tijd om het succesvolle Erasmusprogramma alleen aan studenten te gunnen. Een kenniseconomie krijg je door te investeren in het talent van iedereen.
> Meer

Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer