Verkeer

Gerelateerde artikelen: Verkeer

15 februari 2017 | Ruud van Dijk, Bewoner Amsterdam Noord

Geen bruggen, maar meer pontjes over het IJ

De Gemeente Amsterdam gaat in de plannen voorbij aan de charme van Noord en aan de charme van de pontjes.
> Meer
31 januari 2017 | Neal Julian Teuben, Tweedejaars communicatiestudent

‘Appverbod’ op de fiets is niet voldoende

Minister Schultz zei vorig jaar een 'appverbod' te willen instellen op de fiets. Dit is niet voldoende; ik vind dat er een verbod moet komen op het gebruik van telefoons en muziekspelers op de fiets.
> Meer
25 januari 2017 | Kees van Vloten, Betrokken Noordeling

Een tunnel onder het IJ heeft alle voordelen van een brug, maar niet de nadelen

Amsterdam heeft behoefte aan een realistische oplossing voor de toenemende drukte tussen Noord en het Centrum en niet aan een keuze voor een toeristische variant.
> Meer
29 november 2016 | Timon Haverkamp, Student

De regeling onbelaste kilometervergoeding is hopeloos verouderd

Volgens de ANWB liggen de kosten voor een middenklasse auto op € 0,49 per kilometer, wat totaal niet in verhouding staat tot de onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer.
> Meer
6 oktober 2016 | Henk Strating

Geef jongeren een Europese treinkaart

Een gratis interrailkaart voor de 5,5 miljoen Europese jongeren kan een bijdrage leveren aan de Europese samenwerking op een wijze waarvoor niet zo gauw een beter alternatief is te bedenken.
> Meer
26 januari 2016 | Elżbieta Bieńkowska, Europees commissaris voor de Interne Markt

De EU moet de mazen in de wet voor de autoindustrie beter vullen

We moeten zeker zijn dat een voertuig voldoet aan alle veiligheids-, milieu- en productievoorschriften van de EU voordat zij toestemming geeft dat een voertuig in de EU mag worden verkocht.
> Meer
27 november 2015 | Eline Passier, Pre-master studente 'Strategic Management'

Laat de asfaltcentrales in Nederland fuseren

De weersomstandigheden worden de komende weken als maar slechter. Dit zorgt voor extra drukte op de Nederlandse (asfalt)wegen. Tijd om na te denken hoe het in de Nederlandse asfaltbranche geregeld is.
> Meer
23 november 2015 | Lisanne Kielema, Student

Te weinig treinstellen? Schaf de eerste klas af

Staatssecretaris Dijksma vertelde donderdag in de Tweede Kamer dat de NS er alles aan zal doen om te voorkomen dat er volgend jaar te weinig treinen rijden. Dan moet ze ook de eerste klas afschaffen.
> Meer
11 september 2015 | Ed Moné, secretaris branchevereniging voor ritregistratiebedrijven BVLR

Wiebes maakt van auto weer melkkoe

Staatssecretaris van Financiën blijft zuinige benzine- en dieselrijders straffen voor het feit dat zij geen elektrische of hybride auto's hebben gekocht.
> Meer
18 augustus 2015 | Ton Wurtz, voorzitter Stichting Rokersbelangen

Pleidooi voor rookverbod in de auto getuigt niet van respect voor vrijheid

Het verbieden van roken in een auto, zoals kinderarts Been bepleit in het AD, is wel een erg draconische maatregel en een heel diep ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van de automobilist.
> Meer
15 juni 2015 | Peter Noordhoek, Bestuurskundig adviseur

Na Fyra: tijd voor een ander rollenspel

Het is duidelijk dat de Fyra-enquête harde kritiek zal opleveren op private en publieke toezichthouders. Ze handelden als papieren tijgers, zonder controle ter plekke. Tijd voor een ander rollenspel.
> Meer
2 juni 2015 | Daan Diederiks, Freelance journalist/ docent geschiedenis

Technici en wetenschappers monddood bij Fyra en klimaatopwarming

Het Fyra-debacle en het klimaatdebat in de Amerikaanse Senaat hebben met elkaar gemeen dat wetenschappers en technici niet serieus worden genomen. De publieke opinie regeert, met ongewenste uitkomsten.
> Meer
25 september 2014 | Norbert Splint, Eigenaar tekstbureau CombiTekst

Amsterdam moet handhaven op afval- en geluidsoverlast

Binnenstadsbewoners hoeven zich niet groen en geel te ergeren aan afval- en geluidsoverlast als de Gemeente en het Stadsdeel Centrum daarop zouden handhaven.
> Meer
16 september 2014 | Marco Brugmans, directeur VeiligheidNL

"Pas op, kijk uit!": goed bedoeld, maar niet altijd behulpzaam

"Pas op!" en "kijk uit!". Het zijn termen die ouders regelmatig tegen hun kinderen roepen. Maar helpen deze waarschuwingen ook? Blog over de kracht van een positieve benadering.
> Meer
5 september 2014 | Björn Bierhaalder, Partner van MCH Consultancy

Hotels en taxi’s: omarm AirBnB en Uber

AirBnB en Uber schudden op een vergelijkbare manier de hotel- en taxiwereld op. De defensieve reacties hierop zijn voorspelbaar en het begin van een kansloos achterhoedegevecht.
> Meer
4 september 2014 | Martin Vos, Gepensioneerd huisarts, inspecteur vervoerskunde

Nieuw belastingstelsel biedt kansen in mobiliteit

Staatssecretaris Wiebes werkt aan een nieuw belastingstelsel om de belastingwetten te vereenvoudigen. Een uitgelezen mogelijkheid om in de automobiliteit te scoren. Dat kan eenvoudig en vernieuwend.
> Meer
29 juli 2014 | Martin Vos, Voormalig inspecteur Milieuhygiëne

Maak van elke automobilist een ondernemer

Het energiegebruik in het verkeer kan sterk omlaag. Maak van de automobilist een ondernemer en belast ondoelmatigheid. Onder het mom 'Auto vol, geen tol' worden weggebruikers geprikkeld zuiniger te rijden.
> Meer
3 juni 2014 | Louis van Overbeek, freelance publicist

Een poging tot opheffing van het instituut Nationale Ombudsman

De benoeming van Guido van Woerkom als Nationale Ombudsman lijkt vooral bedoeld om te voorkomen dat opnieuw een kritische geest de functie gaat bekleden.
> Meer
17 mei 2014 | Marco Brugmans, directeur VeiligheidNL

Voetgangers worden vergeten in de verkeersstatistieken

Ongevallen bij oudere voetgangers: een onderschat probleem. Hoe los je het op?
> Meer
4 mei 2014 | Kris Beyens

Streef naar maximaal 2 kinderen per gezin

Hoe kan je in onze maatschappij iets fundamenteel veranderen? Wild om je heen schoppen, kan de truc wel eens doen. Als je geruggensteund bent door een bekende Vlaming, schop je tien keer zo hard.
> Meer
16 april 2013 | Siim Kallas, EU Commissaris voor Transport

Moderniseer de regels voor vrachtvervoer

Om het toenemende vrachtvervoer in Europa veilig, milieuvriendelijk én economisch gezond te houden, moeten de Europese regels dringend worden aangepast.
> Meer
7 januari 2013 | Cemre Hanli, Studente Commerciële Economie

Logica ver te zoeken in de logistieke sector

Alleen door regels te verminderen en meer macht te geven aan logistieke bedrijven kan hun toppositie worden gehandhaafd en versterkt.
> Meer
2 januari 2013 | Marco Brugmans, directeur VeiligheidNL

Preventie is meer dan het voorkomen van schuld

Nooit meer mag een grensrechter worden doodgeschopt op het voetbalveld. Maar laten we vooral al die anonieme dodelijke slachtoffers die dagelijks te betreuren zijn zien te voorkomen.
> Meer
2 november 2012 | Pieter Maessen, adviseur beleidscommunicatie

Regeerakkoord is een zegen voor de Randstad

De ambitie van het regeerakkoord om de bestuurlijke drukte te verminderen versterkt de positie van de Randstad als Europese metropoolregio. Het bestuurlijke gewicht van de steden zal groeien.
> Meer
2 oktober 2012 | Marco Brugmans, Directeur VeiligheidNL

Fietshelmplicht? Dat nooit!

Er woedt in Nederland een debat over het al dan niet verplicht stellen van het dragen van helmen op de fiets. Maar waar zijn de voorstanders?
> Meer
18 juli 2012 | Quirijn Teunissen, Politicoloog, adviseur strategie en public affairs

Verkiezingsretoriek: reistijdwinst vs. gezondheid

De discussie over de trajectcontrole op de A2 zou niet moeten gaan over 'lekker doorrijden', maar over de gezondheid en leefkwaliteit van tienduizenden, en het vertrouwen in de overheid.
> Meer
11 juli 2012 | Olaf de Bruijn, Directeur RAI Vereniging

Politiek ontbeert visie op mobiliteit van de toekomst

Politieke partijen zijn in hun denken over mobiliteit te weinig voorbereid op demografische veranderingen, op technologische ontwikkelingen en op verschuivingen in gebruik van voertuigen.
> Meer
20 mei 2012 | Ronald de Jongh, blauwbetalende loonslaaf

De sprookjes van de VVD

Stem in september met uw boerenverstand, u bent slimmer dan de 'oude' politiek u wilt doen geloven.
> Meer
23 maart 2012 | Ruth Richardson, Projectmedewerker bij het waterschap in Leiden

Niet meer dan een kopje koffie of thee van de NS

NS en ProRail schuiven de schuld voor problemen op het spoor af op de Nederlandse overheid, met name de regering en politici.
> Meer