Zoek op thema
Laat u inspireren in ons archief
Gerelateerde artikelen: Onderwijs
19 juni 2017 | David Muste
Schooljuffen bepalen de toekomst van hele generaties kinderen
Het schoolniveau van allochtone kinderen wordt vaak onderschat. Hierdoor wordt de toekomst van hele generaties kinderen veel te vroeg bepaald. Ze zullen veel sneller een te laag schooladvies krijgen.
> Meer
8 mei 2017 | Niels Lievens, Leerkracht
We moeten jongeren op een rationele manier de maatschappij leren kennen
Het verzamelen van ‘onjuiste informatie’ en ‘kort-door-de-bocht denken’ vormt terug de nieuwe rage. Laten we dus die ‘wil tot kennis’ proberen te activeren bij jongeren. Laten we wat licht binnenvallen in de vaak …
> Meer
7 april 2017 | Katinka Reuling
Zet sociale vaardigheden centraal in kinderopvangbeleid
Kinderopvang wordt nog te vaak gezien als arbeidsmarktinstrument en eerste voorbereiding op het basisonderwijs. Dat is achterhaald en moet veranderen, zo stelt Katinka Reuling.
> Meer
3 februari 2017 | Lisa Dol, Student Communicatie
Geschiedenislessen moeten we afstoffen
Geschiedenis is belangrijker dan we denken. Sinds kort besef ik dat zelf pas. Alles wat ik in de lessen heb geleerd kan ik nu altijd wel ergens gebruiken. Het is belangrijk voor mijn studie.
> Meer
5 december 2016 | Henny A.J. Kreeft, schrijver / columnist / journalist
Asielbeleid VVD is hypocriet
Het asielbeleid van de VVD is achterhaald. Het wordt tijd dat de menselijke maat in het asielbeleid wordt ingevoerd, rekening houdend met de aanvrager.
> Meer
4 november 2016 | Sebastian Wijnands
Het absurdistische taalvoorstel van Maurice de Hond
Wat voor een samenleving zullen wij worden wanneer we iedere uitdaging uit ons leven verbannen? Het voorstel van Maurice de Hond voor simpelere taalregels is hier een schrikbarend voorbeeld van.
> Meer
4 november 2016 | Kim Jap Tjoen San, Psycholoog en Growth Hacker bij KnappeKoppen
Dag ontwikkeling, hallo studiedruk, bedankt overheid en universiteit!
Lachen die studieschuld en langstudeerboetes. Zo snel mogelijk afstuderen is het gevolg. Straks heb je opeens je diploma: en dan? Weet je wel wat je wilt gaan worden, zonder ervaring?
> Meer
6 oktober 2016 | Arno Schepers en Leonoor Brok, Vennoten van Volutie
De docent moet een procesbegeleider zijn
Het onderwijs democratiseert. Studenten consumeren niet langer powerpointsheetkennis. Hoorcolleges moeten worden omgevormd tot actieve vakbijeenkomsten. Wat wordt de rol van de docent?
> Meer
4 oktober 2016 | Jasper Smit, Student Sociale Geografie, Universiteit Utrecht
Niet het Engels, maar de didactiek is het probleem op universiteiten
Op Nederlandse universiteiten is er bij een grote groep docenten een gebrek aan didactisch vermogen, dit moet worden opgelost.
> Meer
30 september 2016 | Ruben van Dijken, Student
Bussemaker gaat weer met het onderwijs experimenteren
Vrijdag 30 september maakte minister Bussemaker van Onderwijs bekend dat ze een experiment wil opzetten waarin studenten hun opleiding per studiepunt kunnen betalen in plaats van per collegejaar.
> Meer
18 september 2016 | Paul Delfgaauw, Redacteur weblog VanGodenEnMensen
Hoe breder de school, des te meer diversiteit op levensbeschouwelijk gebied
Kinderen die naar bepaalde vormen van confessioneel onderwijs gaan, zijn (eenzijdig) gevormd in een traditie: in die van hun ouders. Het gevaar bestaat dat ze anderen niet leren begrijpen.
> Meer
25 augustus 2016 | Bart van der Wal, n.v.t.
Het Nederlandse onderwijs is incompleet
Ons onderwijs houdt zich vooral bezig met het uitbreiden van kennis en kunde. Een maatschappelijke positie als volwassene is de focus. Er is te weinig aandacht voor de ontwikkeling tot sociale wezens.
> Meer
17 augustus 2016 | Iris Westhoff, ZZP'er
Gelijke kansen creëer je niet met gelijke behandeling
Minister Bussemaker maakt zich zorgen om de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs. Ligt dit aan de leraar? Aan de CITO-toets? Aan de ouders? Nee. Het systeem is het probleem.
> Meer
10 juni 2016 | Marianne Thyssen Europees Commissaris voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit
Betere match nodig tussen vaardigheden en arbeidsmarkt
Vele werkgevers in Europa kunnen geen mensen met de juiste vaardigheden vinden voor hun vacatures. Dat terwijl 1 op 3 universitair afgestudeerden een baan heeft onder zijn of haar opleidingsniveau.
> Meer
26 mei 2016 | Nina De Schepper, Student
Meer aandacht voor onderwijs aan vluchtelingen
We moeten nu voldoende aandacht bieden aan het onderwijs van de vluchtelingen, want later het probleem oplossen is geen optie, dan is het te laat
> Meer
26 mei 2016 | Julie Biesmans, Student aan de KU Leuven
Leven in tijden van levenslang leren… als je ongeletterd bent
Als er verwacht wordt dat ieder levenslang leert, moet de ongeletterdheid aangepakt worden.
> Meer
18 mei 2016 | Jana Glas, Studente Pedagogische Wetenschappen
Nood aan waardering en ondersteuning van leerkrachten voor de kinderen
De aandacht moet gevestigd worden op het belang van het beroep van de leerkracht voor de ontwikkeling van kinderen. Het onderwijs is voor kinderen immers de toegangspoort tot de samenleving.
> Meer
19 april 2016 | Sybren Brands, Eigenaar KnappeKoppen
Vier weken Bali kan niet op je CV
Overheid en Universiteit willen dat je in een hoog tempo afstudeert, met excellente cijfers en tegen een lening. Omdat de er nauwelijks ruimte voor werkervaring is, lijkt de zomer de juiste periode.
> Meer
17 maart 2016 | David Cohen, Student Klassieke Talen
'Ontvreemd' de vreemde talen
Vreemde talen worden in Nederland steeds onbekender: we lijken alleen nog Engels te beheersen. Is dat erg? Ja.
> Meer
24 januari 2016 | Margje Bielars, Directeur basisschool
Basisonderwijs op ramkoers
Het huidige onderwijs mist een sterke koers om in te spelen op de veelheid van leer- en ondersteuningsvragen. Onderwijs moet anders georganiseerd worden om niet stuurloos te worden.
> Meer
7 december 2015 | Maria-Anna Wirix
De winterslaap van het geweten
Wanneer we het zand uit onze ogen durven spoelen, dan pas zullen we ons kunnen losmaken van de voorgekauwde waarheden welke onze maatschappij de wereld in sturen.
> Meer
6 december 2015 | Aart G. Broek, sociaalwetenschapper / adviseur
Respect afdwingen: met kalasjnikov of prestaties?
Dé brandstof voor buitensporige agressie is schaamte, d.w.z. geweld is een gevolg van een reeks indringende vernederingen en de angst voor nieuwe vernedering.
> Meer
18 november 2015 | Tom Van Acker, Projectleider onderwijs slim organiseren
Leerkracht, voel je niet schuldig - niet jij, maar het systeem faalt
Een leerkracht uit Molenbeek getuigt tijdens het journaal over één van de daders uit Parijs. Ze heeft hem gekend. Ze stelde radicalisering bij hem vast. Ze voelt zich schuldig. Heeft ze genoeg gedaan?
> Meer
12 november 2015 | Mireille David, Innovatie- en organisatieadviseur bij de CED-Groep
Brandpunt schetst een te eenzijdig beeld van de voorscholen
Op 3 november zond Brandpunt ‘Het failliet van de voorschool’ uit. Het beeld dat daar geschetst werd van voorscholen is te eenzijdig; er werd alleen ingezoomd op dat wat niet goed gaat.
> Meer
12 oktober 2015 | Marloes Groen, Student en persvoorlichter D66 Den Haag
Behandel studenten niet als dressuurpaarden
Iets extra's doen naast je studie wordt tegenwoordig onmogelijk gemaakt voor studenten door de universiteit die haar studenten zo snel mogelijk wilt afleveren aan de arbeidsmarkt.
> Meer
4 oktober 2015 | Janiek Plaggenmars, Pedagoog in opleiding
Corrigerende tik is getikt
Al jaren lang leeft de discussie over het wel of niet toepassen van de pedagogische tik binnen de opvoeding. Graag laat ik u zien waarom de pedagogische tik daarin niet thuishoort.
> Meer
3 september 2015 | Mireille David, Innovatie- en organisatieadviseur bij de CED-Groep
Leraren hebben recht op pauze
RTL meldt dat de lunchpauze van leraren in het basisonderwijs er bij inschiet als scholen overstappen naar een continurooster. Leraren hebben echter recht op een pauze.
> Meer
22 augustus 2015 | Lasse van den Dikkenberg, Student Universiteit Leiden
Vernieuw ons geschiedenisonderwijs
Geschiedenisonderwijs is nooit objectief en zal dat helaas ook nooit worden. We kunnen wel onze focus veranderen waarbij we ons meer focussen op de echt positieve onderdelen van onze geschiedenis.
> Meer
15 juli 2015 | Saskia Keuzenkamp, Manager Effectiviteit bij Movisie
Het mag wel wat meer over de echte noden van de verzorgingsstaat gaan
Het onvermogen om onderscheid te maken tussen noden en wensen van burgers is volgens Kees Schuyt de achilleshiel geworden van de verzorgingsstaat. Zijn analyse verdient meer aandacht.
> Meer
1 juni 2015 | Jeanet Meijs, Bestuurslid Beter Onderwijs Nederland
Passend onderwijs: voorspel voor de volgende parlementaire enquête?
Binnen afzienbare tijd zal het duidelijk worden wat een gigantisch spoor van vernielingen passend onderwijs door het hele onderwijs getrokken heeft.
> Meer
11 mei 2015 | Jarno de Snoo, Student Toegepaste Psychologie Hogeschool Leiden
Religie is terrorisme
Religie is terrorisme. Mijn verblijf en ervaringen als marinier in Irak en meer nog in Afghanistan heeft me aan het denken gezet over de gevolgen van het geloof. De conclusie is dat geloof en terrorisme onlosmakelijk verbonden zijn.
> Meer
6 mei 2015 | Bram Lambrechts
Heb meer oog voor de gevolgen van ons gedrag op kinderen
Omdat we kinderen wereldwijd blijven (mis-) behandelen, kunnen, of mogen, wij niet meer met z'n allen roepen: 'never again!'. Want kinderen leren vandaag hoe ze zich morgen moeten gedragen.
> Meer
9 april 2015 | Annemiek Heutink, Student pedagogiek
Het verwende kind: een gif of een gift?
Kinderen worden anno 2015 steeds meer verwend. Hoe komt dit?
> Meer
7 april 2015 | Louis van Overbeek, freelance publicist
Pasen moet terug op de agenda
De feitelijke afschaffing van de paasvakantie op scholen is niet alleen een daad van barbarij en een uiting van dwaas onderwijsbeleid, maar heeft ook een ideologische achtergrond.
> Meer
30 maart 2015 | Ronak Raisi, Pedagogiekstudente
Radicalisering: Wegkijken op school is geen optie
Door alert te kijken naar signalen van radicalisering levert het onderwijs in zekere mate een grote(re) bijdrage aan het voorkomen van radicalisering onder jongeren.
> Meer
12 maart 2015 | Andrea Walraven-Thissen, Psychotraumatoloog, Crisis Interventionist
Verdriet kun je niet afschaffen...
Laatst treurden we allemaal mee met een rouwende zwaan. Oplossingen werden aangedragen. Dat zie ik ook toenemend in de mensenwereld. Mogen we nog wel rouwen? Kunnen wij de ander nog wel laten rouwen?
> Meer
4 maart 2015 | Fleur de Jong, Student Pedagogiek
Omgaan met radicalisering? PRAAT.
Om meer te weten te komen over radicalisering moet er samengewerkt en gepraat worden. Dan pas kunnen we verder.
> Meer
5 februari 2015 | Rosalinde Tippe, Studente pedagogiek
De digitalisering in het onderwijs moet geminderd worden
Onze samenleving is helemaal in de ban van digitalisering. En daarmee staan we in het onderwijs zeker niet achteraan in de rij. Echter, we kunnen ook te veel doordraven met digitaliseren.
> Meer
26 januari 2015 | Noah D Glimmerveen, Scholier
Zwicht niet voor islamitisch antisemitisme in het geschiedenisonderwijs
De Holocaust wordt door moslimleerlingen goedgekeurd of gebagatelliseerd. Het is onwenselijk dat geschiedenisles aan dit islamitisch antisemitisme ten onder gaat of wordt aangepast, en zelfs gevaarlijk.
> Meer
9 januari 2015 | Wilmien J, Haasken-Nobel MA Ed., Regisseur Keerpunt
De deuren voor passend onderwijs zitten op slot
Ondanks de invoering van de Wet op Passend Onderwijs worden leerplichtige kinderen met een stempel bij voorbaat aan de voordeur geweigerd en zitten rechteloos, onnodig en vooral ongezien thuis.
> Meer
5 januari 2015 | David Rustemeijer, Student / Ondernemer
Studerende ondernemer krijgt geen kans
Ondernemen en studeren tegelijk? In Nederland is dat een vrijwel onmogelijke onderneming. Waarom gelden er privileges voor studerende topsporters, maar niet voor studerende ondernemers?
> Meer
13 oktober 2014 | Charles van den Broek, schrijver en historicus
Nobelprijs Malala is een grove schande
Door de prijs aan 'n hindoe en 'n moslim toe te kennen, lijkt het Nobel-comité vooral zichzelf te prijzen; kijk ons eens politiek-correct zijn! Verdienen WIJ niet eigenlijk de Nobelprijs voor de vrede?
> Meer
15 september 2014 | Leo de Galan, oud-hoogleraar analytische scheikunde TU Delft
Wie controleert onze schoolboeken?
Na lezing van een hoofdstuk uit een natuurkundeboek voor 3 VWO vraag ik mij af wie er in Nederland toeziet op de kwaliteit van het lesmateriaal dat de scholen gebruiken.
> Meer
22 juni 2014 | Louis van Overbeek, freelance publicist
Wij gaan nooit meer naar school, maar lekker naar het 'centrum'
De nieuwste onderwijsvernieuwing, de introductie van het 'kindcentrum', is niet alleen nadelig voor de bezoekende kinderen zelf, maar ook voor de samenleving als geheel, en voor omwonenden.
> Meer
5 juni 2014 | Erica Stedenburg, Opleidingsdocent op een PABO
Maak de aanmeldingen voor alle basisscholen eerlijker
In de Grondwet (Artikel 23) is vastgelegd dat onderwijs voor de overheid ‘‘een aanhoudende zorg’’ is. Dat alleen al is reden genoeg om iets te doen aan de chaos als het gaat om inschrijving en aanmelding.
> Meer
3 juni 2014 | Kees Alders, Columnist, webdesigner en psycholoog
GroenLinks gaat voor een schuldenstelsel
Het akkoord over het sociaal leenstelsel heeft meer nadelen dan voordelen. Maar klaarblijkelijk had Bram van Ojik behoefte aan zijn eigen ‘Kunduz’.
> Meer
9 mei 2014 | Rudi Dierick, Ingenieur, adviseur, hoofdredacteur De Bron
Politici stoefen graag over investeringen
Struikelt u ook al eens over partijen die te pas en te onpas meer 'investeringen' vragen? Blijkt dat veel van die voorstellen geen investeringen zijn, maar zuivere consumptie.
> Meer
4 mei 2014 | Kristof Boghe, Opiniemaker bij C.H.I.P.S. StampMedia
We zijn verslaafd geraakt aan cijfers in het onderwijs
Onze grootste collectieve verslaving is één waar getallen, procenten en rangordes de hoogste autoriteit genieten. Een cijferfetisj, beargumenteert Kristof Boghe (23).
> Meer
17 maart 2014 | Edu Van de Walle, Directeur EuroCollege
Parttimer slecht voor kwaliteit onderwijs
Een belangrijke oorzaak van de tanende kwaliteit van het Nederlands onderwijs is de opkomst van parttimers in het onderwijs en het wegvallen van de docent als rolmodel.
> Meer
24 januari 2014 | Willem Melching, Historicus
Onder de 18? Niet roken, niet drinken, en niet bidden
Ik zou graag zien dat de overheid eindelijk eens ouders op hun verantwoordelijkheid wijst voor de geestelijke volksgezondheid van hun kind.
> Meer