Menu
- Opiniestukken
- ArbeidsmarktDebatDierenwelzijnEconomieEmancipatieEuropaGeneratiesGeschiedenisGezondheidGodsdienstHolebiKunst en CultuurMidden-OostenOnderwijsOntwikkelings-samenwerkingPolitiekPrivacyRechtspraakRuslandSportStuderenTurkijeVeiligheidVerkeerVerkiezingenVoetbalVrijheid en GelijkheidVSZorg en WelzijnZwarte Piet
- training & advies
- over ons
Schrijftips
Opiniestukken schrijft u zo
25 schrijftips voor een aantrekkelijk opiniestuk
Hoe schrijft u een opiniestuk? Wat is een goede structuur? En: wanneer is het beste moment om een opinieredactie te benaderen? We leggen het graag uit.
Inhoud
- Eén kwestie tegelijk. Anders kunnen lezers het niet eens of oneens met u zijn.
- Wees zelfverzekerd. Schrijf dus dat u expert bent - en toon dat ook aan.
- Zoek ongebruikelijke partners. Usual suspects maken minder kans.
- Vergeet komkommertijd als kans. Veel lezers zijn ook op vakantie.
- Maak het persoonlijk. Geef naast uw mening ook iets van uzelf aan de lezers.
Structuur
- Maak de kop en intro pas als de tekst af is.
- Focus. Een antwoord op de vraag: ‘Wat moet wie waar veranderen?’ is genoeg.
- Houd het kort. Hoeveel ‘longreads’ leest u op een dag? 600 woorden werkt beter.
- Een goed stuk volgt de lijn bewering-argumenten-conclusie.
- Begin elke alinea scherp. Een kernzin hoort aan het begin. En plaats aan het begin van die zin een signaalwoord.
Argumentatie
- Een analyse is geen opiniestuk. Benoem gerust het verloop van het debat. Maar kom wel met een stelling.
- Dreig met sancties. Een signaal afgeven in een opiniestuk kan soms erger voorkomen.
- Wijs inconsistent gedrag af. Betoog dat wie A heeft gezegd, ook B moet zeggen.
- Doe als Booking.com en schrijf dat velen u al voor gingen in uw stellingname.
- Pas op met (zulke) drogredenen. Veel lezers zijn er allergisch voor, waardoor de inhoud bijzaak kan worden. Zie ook: Wilt u meer of minder drogredenen?
Stijl
- Schrijf als een journalist. Volg de actualiteit en voor wat uw lezers willen weten.
- Wees niet te zakelijk. Laat uw verontwaardiging en andere emoties zien.
- Gebruik voorbeelden. Een goed voorbeeld is vaak het sterkste argument.
- Maak een metafoor compleet. Lezers dwalen snel af bij een slechte vergelijking.
- Blijf beleefd. Pak uw tegenstanders aan op hun woorden en daden.
Aankleding
- Laat zien dat u een expert bent. Vul uw naam aan met relevante informatie.
- Zoek een medeondertekenaar. Bekende opiniemakers trekken meer aandacht dan onbekende.
- Maak een stellige kop door uw conclusie eerst in de intro samen te vatten, en die daarna nog eens samen te vatten in de kop.
- Stel geen vraag in de kop. Laat juist zien wat uw antwoord is op een vraagstuk.
- Houd rekening met Twitter. Gebruik in de kop een woord dat al als hashtag wordt gebruikt.