Effectief opiniestukken schrijven

Stap 6: Verleid

... en pas beïnvloedingstactieken toe

Opiniestukken schrijven om het schrijven is niet effectief. Schrijven om te beïnvloeden is dat wel. Je zult dan je lezers moeten verleiden. Dat kun je leren van anderen. Bijvoorbeeld van lobbyisten.


Waarom ga je eigenlijk een opiniestuk schrijven? Waarom zoek je de publiciteit? Omdat je vindt dat je stem gehoord moet worden? Omdat je het tijd vindt voor wat extra aandacht, of voor extra geld?


Stop dan maar. Goede opiniestukken worden namelijk geschreven vanuit de wens om lezers te beïnvloeden. En die verwachten van de auteurs van opiniestukken dat ze hen proberen te verleiden om van mening te veranderen.

Laten ze dat vak nou beheersen in de reclamewereld, op communicatieafdelingen en in de lobby. In deze zesde stap verlaten daarom de wereld van de media en betreden we de wondere wereld van de public relations en public affairs.



Negen tactieken voor één doel


Mensen proberen elkaar al te beïnvloeden sinds er op aarde twee van rondlopen. In de loop van de beschaving hebben we dat steeds verfijnder leren doen. We voeren minder oorlog, en lobbyen meer om ons doel te bereiken. Daarbij gebruiken we negen tactieken, beschrijft lobbyexpert Rinus van Schendelen in The Art of Lobbying the EU.


Leestip: Rinus van Schendelen


Dit zijn die negen beïnvloedingstactieken:


  1. We halen mensen over door te laten zien hoe het beter kan.
  2. We zeggen dat we zijn wat we willen zijn.
  3. We werpen barrières op voor onze tegenstanders.
  4. We verleiden mensen door iets te beloven voor weinig.
  5. We dreigen met sancties.
  6. We verpakken onze boodschap in een andere boodschap.
  7. We formuleren een stelling en onderbouwen die.
  8. We laten de fouten van onze tegenstanders zien.
  9. We proberen een compromis te vinden door te onderhandelen.

 

Als je ze zo onder elkaar ziet, besef je al snel dat deze tactieken eenvoudig in opiniestukken gebruikt kunnen worden.


Maar wanneer gebruik je welk doel? Dat hangt af van wat je wilt bereiken.

  • Gebruik de tactieken 1, 2 en 3 als je vastzit aan middellange termijnen. Het is hier vooral belangrijk om gezaghebbend over te komen, bijvoorbeeld zo:
  • Kom met een alternatief (1)
  • Noem jezelf innovatief (2)
  • Zeg dat inspraak nodig is (3)

  • Wil je snel effect op de korte termijn, gebruik dan de tactieken 4, 5 en 6. Hierbij is het vooral belangrijk om de emoties van je publiek aan te spreken, bijvoorbeeld zo:
  • Kom met een petitie (4)
  • Onthul en bepleit een boycot (5)
  • Zeg dat je wilt samenwerken (6)


  • Wil je op de lange termijn herinnerd worden als een redelijk persoon, gebruik dan de tactieken 7, 8 en 9. Vooral het goed kunnen volgen van je argumentatie is hier belangrijk.
  • Draai er niet omheen (7)
  • Som op wat er fout gaat (8)
  • Reik de oplossing aan (9)


Goede opiniemakers passen alle tactieken tegelijk toe. Lobby voor jouw zaak door het publiek te verleiden met stellige en goed gekozen standpunten. En zorg ervoor dat je publiek niet doorheeft dat het verleid wordt.



Gebruik sneaky drogredenen


Verhul dus ook de drogredenen in jouw verleidingskunst. Deze foutieve redeneringen mag je als opiniemaker op opiniepagina's best gebruiken. Je voert immers geen debatwedstrijd, zoals scholieren doen bij schooldebatten.


Debatteren zonderen drogredenen


Gebruik alleen drogredenen als je er zeker van bent dat jouw lezers de redeneerfouten niet herkennen. En gebruik dit soort afzwakkingen niet te veel. Je opiniestuk wordt er niet sterker van.


Gebruik liever de zes universele beïnvloedingstechnieken van marketingpsycholoog Robert Cialdini. Die vertonen niet toevallig veel overeenkomsten met de lobbytactieken van Van Schendelen. Ze vullen elkaar aan.
 

  1. Wederkerigheid: Als je iets weggeeft, willen mensen vaak iets terugdoen. Herinner je tegenstanders er bijvoorbeeld aan dat ze eerder van jouw standpunt hebben geprofiteerd en gebruik dit als argument in je opiniestuk. Je kunt ook een winactie organiseren, geïnterviewd worden door een journalist over de kwestie en samenwerken met een mediatitel om een advertorial te maken over het onderwerp.

  2. Schaarste: Laat zien dat de tijd dringt en mensen zullen sneller luisteren. Kom in je opiniestuk met voorbeelden waaruit blijkt dat mensen ‘juist nu’ in actie moeten komen. Publiceer daarnaast infographics op je site waaruit bijvoorbeeld blijkt dat de tijd dringt.

  3. Autoriteit: Laat zien dat mensen van naam en faam je mening delen. Citeer in je opiniestuk onderzoekers of laat je opiniestuk ondertekenen door bekende namen. Je kunt ook samenvattingen van de onderzoeken beschikbaar stellen in ‘press packs’ en/of journalisten uitnodigen voor een achtergrondgesprek met gevestigde deskundigen.

  4. Consistentie: Toon anderen op je site hoeveel moeite jij hebt gestoken in deze zaak. En schrijf in je opiniestuk dat het zonde van de tijd is om de beslissing nog te willen wijzigen, aangezien de weg nu eenmaal is ingeslagen. En meer mensen zullen jou volgen. Of schrijf dat er simpelweg geen geld meer is om het nog te veranderen.

  5. Sympathie: Wees aardig en je zult meer voor elkaar krijgen. Schrijf dat je altijd bereid bent om het gesprek aan te gaan met je tegenstanders en te zoeken naar gemeenschappelijke grond. Verbind daarnaast je naam aan iets dat anderen niet hadden verwacht van je en/of laat je portretteren door een bedrijfsjournalist, en publiceer dit op je website.

  6. Consensus: Laat wie nog twijfelt zien hoe anderen je al hebben gesteund. Citeer in je opiniestuk peilingen waaruit blijkt dat velen uw standpunt delen en/of laat gelijkgestemden je stuk medeondertekenen. Maak daarnaast gebruik van ambassadeurs. Zo kun je laten zien dat je niet alleen staat in deze kwestie en dat er bredere steun is.

 

Als je wilt dat je lezers jouw gelijk erkennen, dan zijn deze technieken bewezen effectief.



Leestip: De kleine Cialdini


Je kunt nu je lezers verleiden om je verhaal te horen en begrip te krijgen voor jouw standpunt. Maar blijf altijd eerlijk, want als je liegt of bedriegt, zullen ze je snel doorzien en vertrouwen verliezen.



En laat het niet bij één keer


Gebruik vooral ook andere middelen en andere kanalen om je boodschap over te brengen. Je opiniestuk kan niet de enige inzet zijn in je strategie. Pas de beïnvloedingstechnieken van Cialdini en Van Schendelen toe in je hele communicatiestrategie. Stuur bijvoorbeeld de ene keer een opiniestuk in, initieer een petitie en plaats en andere keer een advertentie, en laat je daarna interviewen of portretteren. Zo blijf je variëren en houd je de aandacht van je lezers vast.


Stap 7: Aarzel niet Opiniekracht: Deze lobbytactieken kunnen opiniemakers goed gebruiken Terug naar home
Share by: